ukryj menu          

Kręcąc się z bluesem Memphis w koło

Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again
(Blonde on Blonde - 1966)
słowa i muzyka: Bob Dylan
tłumaczenie: Sylwek Szweda 18-20.08.2007

( E )
   
                 E                                 cis

Och, co dzień tą samą idziesz drogą,

                       E                                     cis

Pniesz się w górę, by spaść potem w dół,

            E                                  cis

Obok ciebie ze spuszczoną głową

             A                   H

Niewidzialny pędzi tłum.

              A            E

Póki chcą cię kobiety,

             cis                      E

Pełną garścią możesz brać

        cis                                      E

I zapomnieć, że czas już najwyższy

             A                   E

Żeby wreszcie stąd wiać.

 gis

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

               E       H          cis     E         

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

                        A                 E ( E )  

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

  
2.

Shakespeare teatralnym gestem

Pokazał się wreszcie.

Z francuską gadał coś o mnie,

Choć nie wiem, czy dobrze, czy źle.

Rozesłałbym dziś listy,

By spytać o to wszystkich,

Niestety pocztę skradziono,

A skrzynki poszły na złom.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

3.

Z tym swoim uśmieszkiem Mona Lisa

Poradziła mi dzisiaj,

By za żadne skarby świata

Do torów się nie zbliżać.

Kolejarze spijają tam krew

Jak słodkie czerwone wino,

Choć ten którego spotkałem

Tylko fajki mi zwinął.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

4.

Dziadek zmarł w zeszłym tygodniu,

Lecz o tym mówi się znowu

I tylko mam taką nadzieję,

Że wreszcie znalazł święty spokój.

Coś czułem, że tak się stanie,

Choć nikt się z tym nie liczył,

W końcu stracił nad sobą kontrolę

Wzniecając pożar na głównej ulicy.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

5.

Przyjechał do nas senator

Co chwalił się, że wszystko ma to…

Potem rozdał darmowych biletów wiele

Na swego syna wesele.

A ja choć niemal splajtowałem,

Szczęśliwy nie byłbym wcale,

Gdyby tak bez biletu

Udało im się mnie znaleźć.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

6.

Kaznodzieja trochę zmieszany

Spojrzał na mnie spod byka

Gdy, dlaczego tu jest?

Zacząłem go pytać.

A kiedy ciężko zaklął

Szepnąłem mu do ucha:

„Nawet ty się nie skryjesz,

Bo jesteś taki jak ja”.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

7.

Deszczowy facet dał mi dwa leki,

Po których miało być mi lepiej -

Jeden z meksykańskiej krainy,

A drugi to kolejarski gin.

Zmieszałem je, bo byłem głupcem

Co na jawie chciał śnić,

Straciłem przez to świadomość

I ludzi miałem za nic.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

8.

Przyjdź proszę ją zobaczyć

W jej muzycznym barze,

Możesz za darmo się gapić

I o czym chcesz pomarzyć.

Wskoczyłem więc od razu

Zapominając nagle,

O wszystkim co zrobić dziś miałem

Zanim tutaj wpadłem.

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

9.

Ceglane resztki raju

Rozrzucone wśród neonowych kiczów,

Szaleńcy co nań się wspinają

Lądując z ręką w nocniku.

Ile trzeba zapłacić

I czy mnie to się zdarzy,

Że zwieję stąd wreszcie

Przechodząc przez to dwa razy?

Och, Mamo, czy to może być już koniec?

Niby w ruchu, lecz stanąłem,

Z bluesem w koło kręcąc się.

 

 

 

18–20.08.2007
Bob Dylan - Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again
Bob Dylan: Stuck Inside a Mobile with a Memphis Blues Again
Cat Power - Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues...
Stuck Inside Of Mobile (With The Memphis Blues Again) [Live] B. Dylan
Stuck Inside of Mobile With the Memphis Blues Again- Bob Dylan Cover
Memphis Blues Again - Kiko Veneno 1995

Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w lutym i wydana na albumie Blonde on Blonde w maju 1966 r. Czasem tytuł ma formę Stuck Inside of Mobile (with the Memphis Blues Again) albo we wczesnych wydaniach albumu Stuck Inside with Thee lub częściej Memphis Blues Again.
”Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again” jest energicznym rockowym utworem, którego treść, wyrażona impresjonistycznymi obrazami, nieco pod wpływem poetyki beatu, opisuje świat, który poszedł w złym kierunku.
Dylan także i w tej kompozycji posłużył się swoją techniką szybko zmieniających się, rozbłyskujących obrazów, które natychmiast zastępowane były przez inne wyobrażenia. Właściwa, często niejednoznaczna treść, wynika z konfrontacji owych obrazów, narastających nieraz kaskadowo. W tym ponadsiedmiominutowym, wręcz epickim utworze, tych obrazów, które przeważnie związane są z postaciami-charakterami, jest szczególnie dużo. Pojawia się m.in. Szekspir, kaznodzieja, dziewczyna Ruthie, Mona [wzięta ze słynnego utworu Bo Diddleya „Mona (I Need You Baby)”], mama, dziadek itd.
Ukryte w surrealistycznych wyobrażeniach i zakryte wisielczym humorem Dylana pojawiają się w piosence typowe dla tego okresu jego twórczości tematy: postacie podejrzanego autoramentu (np. senator), „nagabujące” kobiety oraz żyjący w pomieszaniu, prześladowany (często jak w utworach Kafki) oraz prawdopodobnie poddany działaniu różnych legalnych i nielegalnych substancji bohater-narrator.
Jednym z częstych tematów ówczesnej twórczości Dylana był problem potęgi, a równocześnie i pomieszania, wynikłych ze zbliżenia seksualnego. W tej kompozycji jest to wyrażone w partii związanej z Ruthie.
Piosenka liczy aż dziewięc zwrotek i z tego względu uważana jest za najbardziej dynamiczną i zawierają najwięcej akcji piosenkę Dylana, gdyż właściwie każda linijka wiersza wprowadza nowe sytuacje.
Podczas nagrywania albumu Dylan był nieustannie naciskany przez przedstawicieli Columbii w celu przyspieszenia procesu nagrywania, który został dosłownie wciśnięty między dwa tournée. Pierwsze zakończyło się 8 grudnia 1965, a drugie rozpoczęło się 5 lutego 1966 r. Czyli lutowe i marcowe sesje odbywały się już podczas podczas trwania nowej tury koncertowej.
Te końcowe sesje odbywały się w studiu Columbii w Nashville w stanie Tennessee. Zaangażowani zostali do nich najlepsi studyjni muzycy z Nashville. Ich dotychczasowe doświadczenie: znany materiał z prób, rozpisane partytury i praca w określonym wymiarze godzin, nie przygotowało ich do pracy z Dylanem, który nagrywał zawsze materiał „na żywo”, bez dodatkowych postprodukcyjnych dogrywań. Nieznany materiał, brak rozpisanych partytur, praca bez wymiaru godzin, kończenie przez Dylana kompozycji i tekstów w trakcie nagrywania sprawiły, że „Memphis Blues Again” nagrywany był 20-krotnie w czasie 11 i pół godziny. Ostatnia wersja (ta, która ukazała się na albumie) została nagrana o 7 rano następnego dnia od rozpoczęcia sesji.
Jednym z możliwych źródeł kompozycji Dylana jest „Memphis Blues” grupy Nite Owls nagrany w 1938 r.

Ilu jeszcze umrze zanim stanie się jasne, że zbyt wielu już zginęło.
 
— Robert Allen Zimmerman (Bob Dylan)