ukryj menu          

Orła cień

słowa: Katarzyna Stankiewicz
muzyka: Robert Janson
Wykonanie oryginalne:  Varius Manx
                     F      C                                                     c e g a g g

Widziałam orła cień    

                     F                       C                                    c e g a h a g e

Do góry wzbił się niczym wiatr    

            a              F                                                       e d c  e d c

Niebo to jego świat    

                      a                  G         C  C  (F C )x8        g e d c e d c c

Z obłokiem tańczył w świetle dnia.    

 
               F          C

Słyszał ludzki szept

                         F                       C

Krzyczał, że wolność domem jest

               a                   F

Nie ma końca drogi tej

         a           G         C 

I że nie wie, co to gniew.

 

                        F      C

Przemierzał życia sens

                        F                  C

Skrzydłami witał każdy dzień

                 a                   F

Zataczał lądy, morza łez

              a          G        C 

Bezpamiętnie gasił gniew.

 

                           F       C

Choć pamięć krótka jest

             F                      C

Zostawiła słów tych treść

                      a                      F

Nie umknie jej już żaden gest

               a        G        C 

Żadna myśl i żaden sens.

Wykonanie oryginalne:  Varius Manx
Covery:       Olga Bończyk, Marcin Chudziński, Kasia Moś (2017)
Płyty: Orła cień (CD, 1996)
Ciekawostki:         6 razy na 1. miejscu telewizyjnej listy przebojów „30 ton”.
Ten utwór należy do ścieżki dźwiękowej:    Kiler, Karaoke for fun: Radio Złote Przeboje, Karaoke for fun: Extra Hity, Karaoke for fun: 50 hitów, Karaoke 70 hitów, Karaoke for fun: 80 hitów, SingStar Wakacyjna Impreza

Varius Manx - Orla Cien
ORŁA CIEŃ - VARIUS MANX
Kasia Stankiewicz – „Orła cień”/ „Ruchome piaski” – Sylwester z Dwójką 2015
Marcin Chudziński - Orła Cień (szansa na sukces)
Aleksandra Czaplicka i Varius Manx & Kasia Stankiewicz – „Orła cień” – Hit Hit Hurra!

Varius Manx – polski zespół rockowy założony w 1989 w Łodzi przez Roberta Jansona oraz braci Michała i Pawła Marciniaków.
espół został założony pod koniec roku 1989 z inicjatywy członków łódzkiej grupy muzycznej SkewerRoberta Jansona oraz braci Pawła i Michała Marciniaków. W marcu 1990 roku, przy współpracy z muzykami: Piotrem Sobczakiem i Tomaszem Ziółkiewiczem powstała instrumentalna płyta, zatytułowana The Beginning, wydana dopiero rok później przez wytwórnię Polskie Nagrania. Album charakteryzują takie gatunki muzyczne jak muzyka ilustracyjna, jazzoraz ambient. W 1991 roku do zespołu dołączyli: Sławomir Romanowski – perkusista oraz śpiewający gitarzysta, Robert Amirian. W 1992 roku muzycy rozpoczęli prace nad nagrywaniem drugiego albumu - The New Shape, który ostatecznie został wydany w kwietniu 1993 roku dzięki wytwórni fonograficznej SPV Poland. W przeciwieństwie do pierwszego albumu, płyta została wzbogacona o partie wokalne, nagrane głównie przez Roberta Jansona. Wokalnie na płycie udzielił się również Robert Amirian, a do chórków w utworze „Memphis” gościnnie zaproszono Edytę Bartosiewicz. Oba pierwsze albumy nie odniosły jednak żadnego sukcesu.

Katarzyna Maria Stankiewicz (ur. 2 czerwca 1977 w Działdowie) – polska piosenkarka alternatywna, autorka tekstów, wokalistka zespołu Varius Manx. Zadebiutowała w programie telewizyjnym „Szansa na sukces”.
Kasia Stankiewicz zadebiutowała na scenie muzycznej w 1995 roku, kiedy w wieku 18 lat wystąpiła w programie Szansa na sukces. Zaśpiewała wówczas piosenkę „Zamigotał świat” w odcinku z zespołem Varius Manx i zajęła pierwsze miejsce. Rok później zastąpiła Anitę Lipnicką w roli wokalistki zespołu. W marcu nagrała z muzykami materiał na ich kolejną płytę. W maju ukazał się pierwszy singel – „Orła cień”, który dotarł na szczyt wielu polskich list przebojów. 21 czerwca odbyła się premiera nowego krążka zatytułowanego Ego. Tydzień później zespół wystąpił na 33. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, na którym wręczono im Złotą Płytę. W tym samym dniu płyta uzyskała status platyny. Drugim singlem z płyty został utwór „Ten sen”.
W tym samym roku Stankiewicz wzięła udział w nagraniu utworu „Kamienne schodki”, który zaśpiewała w duecie z Ireną Santor na potrzeby jej albumu zatytułowanego Duety. W sierpniu wystąpiła na galowym koncercie laureatów festiwalu sopockiego w 1996. W październiku i listopadzie zespół wyruszył w wielką trasę koncertową, w ramach której odwiedził 16 największych miast w Polsce. W trakcie koncertu w Warszawie zespół otrzymał multiplatynę za ponad 400 tys. sprzedanych egzemplarzy płyty Ego. W tym samym roku zespół otrzymał dwie statuetki „Złotego Mikrofonu Popcornu” za przebój roku („Orła cień”) oraz za wygraną w kategorii „zespół roku”. Sama wokalistka otrzymała także nagrodę „Machinera” w kategorii „debiutanka roku”, wręczaną przez magazyn Machina.
W lutym 1997 roku odbyła się premiera filmu Nocne graffiti, w ścieżce dźwiękowej którego znalazła się piosenka „Najlepszy z dobrych” nagrana przez Stankiewicz oraz trzy piosenki Varius Manx: „Małe zaćmienie”, „Nieme ściany” oraz „Ruchome piaski”, która stała się przebojem w kraju. Od marca do maja zespół nagrywał materiał na swoją kolejną płytę, zaś w kwietniu Stankiewicz wzięła udział w nagraniu dwóch piosenek – „Uratujcie go” i „Cicho tu” – na płytę Kayah zatytułowaną Zebra.
7 września o godz. 12:00 zespół witał zaproszonych gości na dachu jednego z budynków w Warszawie, gdzie prezentował swój nowy album zatytułowany End. Na płycie znalazło się czternaście utworów, w tym m.in. „Kiedy mnie malujesz”, która gościła na antenie radiowej i telewizyjnej już od czerwca. Dzień później odbyła się premiera handlowa krążka, który w tym samym dniu uzyskał status złotej płyty. Piosenka „Czy tak chcesz” została włączona do akcji „Clean Up the World” i promowała sprzątanie świata przez cały rok. Stankiewicz planowała w tym czasie solowy projekt.
21 maja 1999 roku ukazała się pierwsza solowa płyta Stankiewicz zatytułowana po prostu Kasia Stankiewicz. Producentem płyty został Michał Przytuła. W tworzeniu muzyki piosenkarce pomagali m.in.: Paweł Zarecki, Krzysztof Antkowiak, Grzegorz Piotrowski. Teksty na płycie napisała sama we współpracy z Tomaszem Wachnowskim i Kayah. Pierwszym singlem z albumu został utwór „Dopiero od jutra”, który gościł od marca na listach przebojów. W czerwcu Stankiewicz ruszyła w promocyjną trasę po Polsce, a potem grała kilkanaście koncertów w całym kraju.
W marcu 2000 roku zespół Varius Manx wydał płytę zatytułowaną Najlepsze z dobrych, która powstała z okazji dziesięciolecia powstania zespołu. Płyta zawierała najlepsze utwory z ostatnich lat oraz cztery nowe kompozycje. Płytę promował utwór „Teraz i tu”. 7 kwietnia w warszawskiej Sali Kongresowej odbył się jubileuszowy koncert zespołu, zaś w maju muzycy odbyli trasę koncertową razem z radiem RMF FM, która odbyła się pod nazwą: Majówka Varius Manx i RMF FM. W wakacje grupa zagrała kilka koncertów w kraju, zaś niedługo potem Stankiewicz odeszła z zespołu, a jej miejsce zajęła Monika Kuszyńska.
 
Robert Maciej Janson (ur. 7 czerwca 1965 w Czeladzi) – polski kompozytor, aranżer, piosenkarz, gitarzysta, lider zespołu Varius Manx. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV.
Janson to kompozytor takich piosenek jak "Małe szczęścia", "Zanim zrozumiesz" (laureat Grand Prix Festiwalu w Sopocie), "Itaka", "Ruchome piaski" czy "Orła cień". Jest także autorem muzyki do filmu Młode Wilki oraz Nocne Graffiti. Robert Janson wydał także pod koniec lat 90. solową płytę.
28 maja 2006 wraz z Moniką Kuszyńską odniósł obrażenia w wypadku samochodowym pod Miliczem. 30 grudnia 2008 prokurator przedstawił Robertowi Jansonowi zarzut spowodowania wypadku drogowego, w wyniku którego dwie osoby odniosły obrażenia, w tym jedna ciężkie. 26 lutego 2009 Robert Janson został skazany na karę dwóch lat pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na okres czterech lat próby.


1 Widzenie Abdiasza. 

Tak rzekł Pan Bóg przeciw Edomowi. 
Wieść usłyszeliśmy od Pana, 
a posłaniec wysłany został do narodów: 
«Powstańcie! Podniesiemy się przeciwko niemu. Do boju!» 

Wyrok przeciwko Edomowi

«Spójrz! Małym uczyniłem cię wśród narodów. 
Wzgardzony jesteś ogromnie. 
A pycha serca twego zwiodła ciebie, 
który mieszkasz w jaskiniach skalnych, 
który na wysokości założyłeś swoją siedzibę2, 
który mówisz w swym sercu: 
"Któż mię strąci na ziemię?" 
Choćbyś wzniósł się jak orzeł, 
i choćbyś nawet między gwiazdami założył swoje gniazdo - 
stamtąd Ja strącę ciebie - 
wyrocznia Pana.                                                            
                                               ( Pismo Święte - Abdiasza 1,1-4 )
 
Orzeł to ptak, który pojawia się w formie literackiego motywu dwadzieścia osiem razy w Biblii hebrajskiej. W Księdze Hioba natrafiamy na następującą charakterystykę tego ptaka: ...orzeł (...) ma swe gniazdo na górze. Mieszka na skale i nocuje, w skalnym załomie się gnieździ, stąd sobie szuka żeru, bo jego oczy widzą daleko (Hi 39,27-30). Autorzy biblijni nawiązują do zachowania orła, ale przede wszystkim posługują się obrazami zaczerpniętymi z życia tych ptaków do wyrażenia określonych idei. Operowanie terminem „orzeł” w stosunku do ludzi wskazuje na siłę i moc, nawiązuje do młodości odznaczającej się pełnią sił (por. Ps 103,5; Iz 40,31). Wyraża wyniosłość i dumę, bo orzeł przecież gniazduje wysoko, wśród skał, i unosi się w przestworzach. W maszalu, przedstawionym w Księdze Ezechiela (17, 1-24)1 występują dwa orły o wielkich skrzydłach i bogatym upierzeniu symbolizujące dwie potęgi, babilońską i egipską. Ich rozpostarte skrzydła wy-rażają władzę i wpływy. Tymczasem w Księdze Abdiasza Edomici, lud pokrewny Izraelitom, są porównani w ich wyniosłości właśnie do orła (Ab 1,1-4; por. Jr 49,15-17).

W tekstach biblijnych widać też relację pomiędzy jednym ze sposobów ukazywania działania Boga a motywem orła. I w tym właśnie kontekście szczególnego znaczenia nabierają skrzydła. Atakujący orzeł (por. Hi 39,27-30) może obrazować Bożą karę, jak to zostało przedstawione w Księdze Habakuka (1,6-8). Chaldejczycy są w niej ukazani jako narzędzie Bożego gniewu, a porównani do pantery, wilka i właśnie do orła. Rów-nież wódz wrogiej armii zostaje postrzegany jak orzeł rozpościerający swe skrzydła: Oto się unosi jak orzeł i rozpościera swe skrzydła nad Moabem. Miasta są zdobyte, twierdze zajęte (Jr 48,38-44; por. Jr 49,20-22). To właśnie orle skrzydła dominują w ukazywaniu tego ptaka i wyrażają podwójną władzę: władzę jako panowanie oraz władzę jako opiekę. W Księdze Izajasza skrzydła orła są znakiem udzielonej człowiekowi opieki i pomocy: Ci, co zaufali Panu, odzyskują siły, otrzymują skrzydła jak orły (Iz 40,33; por. Jr 48,9). I to właśnie opieka jest wyznacznikiem relacji Boga do człowieka i do swojego ludu — relacji ujętej w symbolice orlich skrzydeł: Jak orzeł, co gniazdo swoje ożywia, nad pisklętami swoimi krąży, rozwija swe skrzydła i bierze je, na sobie samym je nosi (Pwt 32,11-12); Wyście widzieli, co uczyniłem Egiptowi, jak niosłem was na skrzydłach orlich (Wj 19,4). W obu powyższych tekstach rysuje się obraz noszenia na skrzydłach, nawiązujący do zachowania tych wspaniałych ptaków wobec swych młodych podczas nauki latania. Najwyraźniej to zachowanie orłów stało się dla Izraelitów obrazem opieki i troski Boga o nich.

A tymczasem motyw skrzydeł zaczerpnięty z symboliki orła żyje własnym życiem. Skrzydła, narzędzie Bożej opieki nad Izraelem, przewijają się często w Biblii. Motyw „Bożych skrzydeł” najczęściej pojawia się w Psalmach (Ps 17,8; Ps 36,8; Ps 57,2; Ps 61,5; Ps 63,8; Ps 91,4; por. także Rt 2,12; Ml 3,20): Okryje cię swymi piórami i schronisz się pod Jego skrzydła (Ps 91,4); chronią się w cieniu Twych skrzydeł (Ps 36,8; por. Ps 17,8; 57,2; 63,8). Boże wsparcie i opieka zostały zatem wyrażone w symbolu rozpostartych skrzydeł: chronię się pod cień Twoich skrzydeł, aż przejdzie klęska (Ps 57,2).
 
Symbole Ewangelistów: wół, lew, orzeł, człowiek, mają swoje źródło w czterech istot żyjących, o których mowa w wizji Ezechiela (1,1—14) i w apokaliptycznym widzeniu św. Jana (Ap 4,6—8). Jednakże początków i analogii do tych symboli należy szukać tysiące lat przed Chrystusem, w obrazie świata starożytnych Babilończyków. Wyobrażali oni sobie niebieską drogę, po której wędrują planety, jako ląd stały, podobny do grobli otaczającej ocean niebieski i zamieszkany przez wielkich bogów, w tę drogę wmontowany jest „zodiak”, którego najważniejszymi punktami są cztery strony świata, „mianowicie konstelacja Byka, Lwa, Orła i Człowieka (Wodnika);[Asyryjscy bogowie astralni czterech stron świata to Marduk (skrzydlaty byk), Tergal (skrzydlaty lew), Nimurta (orzeł)]. Orła wybrano w miejsce Skorpiona, który ma znaczenie negatywne. Te konstelacje gwiazd uważa się za potężne istoty boskie, strzegące czterech głównych stron świata i zarazem odpowiadające położeniu słońca w danym okresie i czterem porom roku; Byk odpowiada wiośnie. Lew — latu. Orzeł — jesieni, Człowiek zimie.
Te cztery istoty żyjące łączą w sobie symbole najwyższych sił natury i życia. Każde z trzech zwierząt ucieleśnia szczególny typ siły fizycznej: w lwie jest ona potężna, ognista i nieujarzmiona, w wole — odporna i wytrwała w orle wyraża się zwłaszcza w ostrości wzroku, a także W wysokości i szybkości lotu. Człowiek zaś, jako istota obdarzona cieszy się siłami wyższej inteligencji i mocnej, rozważnej woli. 

Cztery tajemnicze znaki wzbogaciły swe starotestamentowe znaczenie o nowy aspekt; Stały się symbolami Chrystusa, a zarazem czterech Ewangelii oraz ich autorów. Już w II w. św. Ireneusz łączy obydwie symboliczne interpretacje istot żyjących oraz wizję Ezechiela z widzeniem św. Jana. Przypisywanie tych czterech symboli czterem Ewangelistom i uzasadnienie tego związku różnie przedstawia się w pismach Ojców Kościoła. Najczęściej powtarza się w nich wół, w którym upatruje się atrybut św. Łukasza oraz symbol ofiary i kapłaństwa. O chrystologicznym wymiarze symboliki obydwu wizji pisze św. Ireneusz następująco: 

„Jakie więc było dzieło zbawienia Syna Bożego, taka sama była forma (symboliczna) zwierząt; jaka forma zwierząt, taki i charakter Ewangelii, czterokształtne zaś zwierzęta – czterokształtna i Ewangelia, i czterokształtne dzieło Chrystusa (…) Zwierzę pierwsze — powiada — podobne do lwa, charakteryzujące jego skuteczną suwerenność i królewskość. Drugie zaś podobne do cielca, co wskazuje na godność ofiarnika i kapłana. Trzecie zwierzę, mające oblicze jakby człowieka, co Jasno opisuje Jego przyjście jako człowieka. A czwarte podobne do orla latającego, co oznacza spływającą na Kościół łaskę Ducha.” [Adversus haereses III 11, 8] 

Pewien wiersz w ewangeliarzu pochodzącym z XIV w. ujmuje to zwięźle tak: 

„Te cztery zwierzęta są symbolami Chrystusa: Jest człowiekiem, bo się urodził, wołem, bo umarł złożony w ofierze; lwem, bo powstał, a orłem, bo wzniósł się do nieba. Dostatecznie tak opiszesz to, co zwierzęta te wyobrażają” 

Natomiast w Lidii odkryto blok marmuru z następującym tekstem, odnoszącym do Chrystusa:

„Jak człowiek cierpiał, jak lew zwyciężył, 
jak orzeł wzleciał, jak wół został zabity na ofiarę.” 


Podczas liturgicznego przygotowania katechumenów do przyjęcia chrztu, między innymi pouczano ich o symbolach Ewangelistów, tłumacząc je w sposób następujący:

Mateuszowi przypisywano symbol człowieka, „ponieważ rozpoczyna on swoją Ewangelię od obszernego opisu narodzenia naszego Zbawiciela i dokładnej Jego genealogii: »Rodowód Jezusa Chrystusa« (…)” 

„Symbolem Ewangelisty Marka jest lew, gdyż zaczyna on swoją relację od opisu pobytu św. Jana Chrzciciela na pustyni. Powiada mianowicie: »Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu« (…)”

„Symbolem św. Łukasza jest wół, gdyż podobnie jak wół, tak i nasz Zbawiciel Jezus Chrystus został zabity na ofiarę. Autor rozpoczyna swoją Ewangelię opowiadaniem o Janie Chrzcicielu, podarowanym rodzicom, Zachariaszowi i Elżbiecie, jeszcze w późnej starości. Bardzo słusznie przypisywano św. Łukaszowi, symbol wołu; oba rogi bowiem oznaczają Stary i Nowy Testament, a kopyta cztery Ewangelie (…).” 

„Jan podobny jest do orła, który wysoko wznosi się w górę. Powiada on bowiem: »Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga«. O Jezusie zaś mówi Dawid: »Odnawia się młodość twój, a jak orła« (Ps 103,5). To znaczy: siła młodzieńcza naszego Pana Jezusa Chrystusa, który powstał z martwych i wstąpił do nieba (…)” 

Ten przydział symboli poszczególnym Ewangelistom zachował się w postaci nie zmienionej od czasów Grzegorza Wielkiego. 


Czasami można spotkać się z innymi, mniej popularnymi tłumaczeniami:

Najczęściej Markowi, którego Ewangelia jest najprostsza i najbardziej ludzka przydzielono ostatecznie człowieka

Mateuszowi - lwa, gdyż widział on Jezusa jako Mesjasza, jako Lwa z pokolenia Dawida.

Odpowiednio cielec ma reprezentować Łukasza, gdyż wół jest zwierzęciem roboczym i ofiarnym, a tak właśnie przedstawia Łukasz Jezusa, jako wielkiego sługę ludzi i jako ofiarę za całą ludzkość. 

Natomiast orzeł wyobrażać ma Jana, ponieważ ze wszystkich stworzeń tylko orzeł potrafi patrzeć prosto w słońce, bez oślepienia się, a właśnie ze wszystkich pisarzy Nowego Testamentu Ewangelista Jan ma najbardziej przenikliwe spojrzenie, rozróżniające odwieczne tajemnice, odwieczne prawdy, przenikające umysł Boży. Dlatego prawdą jest, że dla wielu ludzi Ewangelia Jana jest księgą, przez którą czują się bliżej Boga i Jezusa Chrystusa, aniżeli przez jakąkolwiek inną księgę na świecie.

oraz:

Św. Marek - lew
- symbolizuje on symbolizuje Chrystusa zmartwychwstałego, zwycięzcę zła i śmierci. "I mówi do mnie jeden ze Starców: Przestań płakać: Oto zwyciężył Lew z pokolenia Judy, Odrośl Dawida, tak że otworzy księgę i siedem jej pieczęci". (Ap 5, 5)

Łukasz - wół - ponieważ rozpoczyna swoją Ewangelię od opisu ofiary składanej przez Zachariasza w świątyni. Zdaniem niektórych symbol wołu odnosić należy nie do Łukasza, lecz do Jana, syna Zachariasza, choć Zachariasz i jego żona byli już bardzo podeszli w latach (byk - symbol płodności)
 

Śpiewnik

Folder plików

 

Najnowsze piosenki

więcej