ukryj menu          

Nowy ranek

New Morning
(New Morning - 1970)
słowa i muzyka: Bob Dylan
tłumaczenie: Sylwek Szweda 06.10.2006

( AD  AD  AD AD )
  
        A                           D                 A   D

Hej! czy słyszysz  jak pieje kur?

       A                                                      gis

Pod most, gdzie płynie wartko rzeka

       A/G                                   fis   ( D-A-h )

Królik zbiega drogą w dół

        h                                            cis

Szczęśliwy jest, gdy widzi ciebie,

              h7                    E

Pod błękitnym niebem i

             A       D          A       D

W ten nowy ranek, nowy ranek,

             A       D              A D  A D

W ten nowy ranek ja i ty.

  

Po wiejskiej drodze sunie wóz,

Czy słyszysz jak jego silnik drży,

A za nim kurz się unosi

Szczęśliwy jest, gdy widzi ciebie,

Pod błękitnym niebem i

W ten nowy ranek, nowy ranek,

W ten nowy ranek ja i ty.

        ( ADAD )

  

        G                                        fis7

Noc odeszła znów zbyt szybko,

       G                                                E     ( ADAD  )

Tak zawsze jest, gdy jesteś blisko.

  

  

Hej! czy widzisz jak słońce lśni,

Świnia w błocie tapla ryj,

Marzenia dziś się spełniają

Szczęśliwy jestem, że żyję

Pod błękitnym niebem i

W ten nowy ranek, nowy ranek,

W ten nowy ranek ja i ty.

( ADAD ADAD ) ( solo -  ADAD ADAD  )

  

Szczęśliwy jestem, że żyję

Pod błękitnym niebem i

W ten nowy ranek, nowy ranek,

W ten nowy ranek ja i ty.

W ten nowy ranek, nowy ranek…

fis7 fis7 A/G A/G h7 h7
 
06.10.2006
Bob Dylan-New Morning
New Morning - Darren Criss & Chuck Criss - A Tribute To Bob Dylan
Bob Dylan cover- New Morning
New Morning- Darren Criss ft. Chuck Criss
Bob Dylan cover- New Morning

New Morning – jedenasty studyjny album Boba Dylana nagrany w okresie od od marca do końca czerwca 1970 r.,
Album został prawie w całości nagrany w czasie pięciu sesji, które odbyły się jeszcze przed wydaniem albumu Self Portrait. Jego nagrywanie nie miało więc nic wspólnego z reakcją na niedobre krytyki poprzedniego albumu.
Są pewne przesłanki, że Dylan mógł planować równoczesne wydanie dwu albumów Self Portrait i Self Portrait II; jeden miał zawierać jego wersje kompozycji innych autorów, a drugi same oryginały.
Te plany zostały jednak niezrealizowane z powodu złego przyjęcia przez krytykę płyty Self Portrait. Nastąpiła więc zmiana planów. Pierwszy projekt New Morning wyglądał następująco:
 
Strona pierwsza
  1. Mr. Bojangles
  2. The Ballad of Ira Hayes
  3. The Man in Me
  4. One More Weekend
Strona druga
  1. New Morning
  2. Father of Night
  3. Sign on the Window
  4. Tomorrow Is a Long Time
  5. If Dogs Run Free
Jest to więc mieszanina kompozycji własnych i cudzych; dwie pierwsze znalazły się potem na albumie Dylan.
Ale to nie koniec. Istniał także zestaw wykonany przez Ala Koopera[2], który był koproducentem sesji 1 (a tym samym i 9):
  1. The Man in Me
  2. Winterlude
  3. Mary Ann
  4. One More Weekend
  5. Mr. Bojangles
  6. Tomorrow Is a Long Time
  7. Three Angels
  8. If Dogs Run Free
  9. Ballad of Ira Hayes
"Tomorrow Is a Long Time" pojawił się na obu wersjach, więc był mocnym kandydatem do albumu.
Do 30 czerwca Dylan nagrał wszystkie utwory (oryginały), które pojawiły się potem na New Morning i co najmniej 14 jego wersji utworów innych autorów. Pięć sesji czerwcowych uznać trzeba za znakomite. To one dostarczyły praktycznie wszystkich utworów na album. Jedynym utworem z albumu, który powstał w innym terminie, był "Day of the Locust". Został on najpewniej nagrany po 9 czerwca, w którym to dniu Dylan otrzymał honorowy doktorat z muzyki na Princeton University. Ta uroczystość stała się widoczną inspiracją dla tego utworu.
Ostatecznie New Morning stał się albumem zawierającym tylko oryginalne kompozycje Dylana. Jeśli spojrzeć na niego z tego punktu widzenia, to został on nagrany w rekordowym tempie.
Tytułem i wyborem zdjęcia na tylną stronę okładki, Dylan podkreślił, że rozpoczyna coś nowego, casus Self Portrait już nie powróci. Zdjęcie przedstawia Dylana w 1961 r., gdy stoi ze swoją gitarą przy śpiewaczce bluesowej Victorii Spivey, z którą się zaprzyjaźnił.
Płyta otrzymała bardzo dobre recenzje od krytyków. Ed Ward z magazynu Rolling Stone zaczął swoją recenzję natępująco: Well, friends, Bob Dylan is back with us again (...)(pol. No, przyjaciele, Bob Dylan jest z powrotem z nami (...).
Chociaż tytuł albumu sugeruje początek nowego etapu, w rzeczywistości album jest końcem pewnej ery. Był to ostatni album, którego producentem był Bob Johnston. Podczas nagrywania tego albumu był on już właściwie tylko inżynierem nagrywającym. Album ten zakończył także 4-letni związek Dylana z Nashville. Od tej chwili już nigdy tam nie będzie nagrywał. 17 lipca 1970 Dylan także rozstał się ze swoim menedżerem Albertem Grossmanem.
 
 Bob Dylan – wokalgitarapianinoorganyharmonijka (sesje 1-9)
Al Kooper – organy, pianino, gitara, róg (sesje 1-9)
Stu Woods – gitara, gitara basowa (sesje 1, 10)
Charlie Daniels – gitara basowa (sesje 2-8)
Ron Cornelius – gitara (sesje 2-8)
George Harrison – gitara (sesje 2, 3)
Russ Kunkel – perkusja (sesje 3-8)
Hilda Harris – chórek (sesje 4-8)
Albertine Robinson – chórek (sesje 4-8)
Maeretha Stewart – chórek (sesje 4-8)
Alvin Rogers – perkusja (sesja 2)
Buzzy Feiten – gitara (sesja 9)
Harvey Brooks – gitara basowa (sesja 9)
Billy Mundi – perkusja (sesja 9)
David Bromberg – gitara (sesja 10)
  1.  Pogrubionym drukiem zaznaczono muzyków wymienionych na okładce albumu

Utwory z płyty:

1.If Not for You2:39
   
2.Day of the Locusts3:57
   
3.Time Passes Slowly2:33
   
4.Went to See the Gypsy2:49
   
5.Winterlude2:21
   
6.If Dogs Run Free3:37
   
7.New Morning3:56
   
8.Sign on the Window3:39
   
9.One More Weekend3:09
   
10.The Man in Me3:07
   
11.Three Angels2:07
   
12.Father of Night1:27
   
  35:21