ukryj menu          

Jeśli nie dla ciebie

„If Not for You”
(„New Morning”, 1970 Columbia)
słowa i muzyka: Bob Dylan
tłumaczenie: Sylwek Szweda 08.11.2005
(współpraca przy tłumaczeniu: Andrzej Orzechowski 07.11.2005)
( E A    E A   E A    gis   fis   gis  fis   E A   E A )
  

   

                   EA                        E                 A

Gdyby nie ty  i  jeśli nie dla ciebie to jest,

                    E                    A                  E     A

Nie znalazłbym tych drzwi  i drogi na niebie

                           gis fis                E  A  E  A

Nie znalazłbym też,  gdyby nie ty.

                

                   EA                        E                A

Gdyby nie ty  i  jeśli nie dla ciebie to jest,

                         E         A               E                A

Nie mógłbym robić nic i zasnąć nie mógłbym

                         gis fis                                           gis fis 

Czekając na świt,  by smutek przepadł wraz z nim,

                   E A  E A

Gdyby nie ty.

  

        A                      E

Jeśli nie dla ciebie to jest,

       H7                                E

Niebo z deszczem spadnie.

       A                                             E

Bez twej miłości, gdzie podzieję się

           Fis                            ( H      A            gis fis  )x4   E A

I cóż począłbym, gdyby nie ty, gdyby nie ty.

  

        A                      E

Jeśli nie dla ciebie to jest,

       H7                               E

Niebo z deszczem spadnie.

        A                                             E

Bez twej miłości, gdzie podzieję się

            Fis                           ( H      A           gis fis  ) x4   E A

I cóż począłbym, gdyby nie ty, gdyby nie ty.

  

    
                   EA                     E      A

Gdyby nie ty, nie było by wiosny

                            E     A                                         E A

I drozd by nie śpiewał, dzięcioł nie pukał do drzwi,

                             gis fis                         gis fis 

I nie szukałbym tego dla czego warto żyć,

                   E  A                E  A                E A

Gdyby nie ty,  gdyby nie ty,  gdyby nie ty…

 

 

 

 

wersja w tonacji G-dur:

 

( G C  G C  G C   h a  h a   G C   G C )

 

                   GC                       G                C

Gdyby nie ty  i  jeśli nie dla ciebie to jest,

                                        GC                 G     C

Nie znalazłbym tych drzwi  i drogi na niebie

                            h  a                 G  C  G  C

Nie znalazłbym też, gdyby nie ty.

                
                   GC                       G                C

Gdyby nie ty  i  jeśli nie dla ciebie to jest,

                         G        C                G                C

Nie mógłbym robić nic  i zasnąć nie mógłbym

                          h a                                              a h

Czekając na świt,  by smutek przepadł wraz z nim,

                   G C  G C

Gdyby nie ty.

 

        C                     G

Jeśli nie dla ciebie to jest,

       D7                                G

Niebo z deszczem spadnie.

        C                                            G

Bez twej miłości, gdzie podzieję się

            A                             ( D      C           h a   )x4   G C

I cóż począłbym, gdyby nie ty, gdyby nie ty.

 

        C                      G

Jeśli nie dla ciebie to jest,

       D7                                G

Niebo z deszczem spadnie.

       C                                             G

Bez twej miłości, gdzie podzieję się

            A                             ( D      C           h a   )x4   G C

I cóż począłbym, gdyby nie ty, gdyby nie ty.

 

 

                  G C                    G     C

Gdyby nie ty, nie było by wiosny

                            G    C                                         G  C

I drozd by nie śpiewał, dzięcioł nie pukał do drzwi,

                              h  a                            h a 

I nie szukałbym tego dla czego warto żyć,

                   G C                G C                 G C

Gdyby nie ty,  gdyby nie ty,  gdyby nie ty…

08.11.2005
If Not For You- George Harrison
George Harrison And Bob Dylan If Not For You Rehearsal
Rod Stewart - If Not For You
Bryan Ferry - If Not For You
BOB DYLAN - If Not For You


If Not for You – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego na 2 sesjach (w maju i czerwcu) do albumu i wydana na albumie New Morning w październiku 1970 r. Została także jedynym singlem z tego albumu; został on wydany w marcu 1971 r.
Utwór ten został nagrany na drugiej sesji do albumu 1 maja i na sesji czwartej 2 czerwca 1970 r. Plonem majowej sesji były także: „Sing on the Window” (4 wersje), „Time Passes Slowly” (3 wersje), „Working on the Guru”, „Went to See the Gypsy”. Wszystkie te utwory stały się odrzutami. Na sesji czerwcowej nagrano: „Alligator Man”, „Mary Ann” (5 wersji), „Rock a Bye My Sara Jane” (3 wersje), „Spanish Is the Loving Tongue”, „Mr. Bojangles” (2 wersje) oraz „Time Passes Slowly”. 30 czerwca odbyła się jeszcze w Music Row Studios w Nashville instrumentalna sesja overdubbingowa, podczas której pracowano nad „Went to See the Gypsy”, „If Not for You” i „Spanish Is the Loving Song”.
Z majowej sesji wersja „If Not for You” ukazała się na The Bootleg Series Volumes 1-3 (Rare & Unreleased) 1961-1991. Z sesji czerwcowej „Sara Jane”, „Mary Ann” i „Mr. Bojangles” ukazały się na albumie Dylan w 1973 r., a „Time Passes Slowly” został wydany na New Morcing.
Dylan po raz pierwszy nagrał „If Not for You” na 7 sesji do albumu Self Portrait 5 marca 1970 r. Najwyraźniej jednak piosenkę uważał za na tyle ważną i udaną, iż ponownie zaczął pracować nad nią na sesjach do New Morning. W efekcie powstała jedna najbardziej chwytliwych piosenek Dylana o miłości. Sesja trzecia była sesją, w której udział wziął George Harrison. New Musical Express obwieścił nawet, że Dylan i Harrison przygotowują wspólny album. Nie było to prawdą, jednak kompozycja „If Not for You” zarówno przez Dylana i Harrisona została oceniona tak wysoko, że Dylan nagrał ją ponownie 2 czerwca i umieścił na albumie. Również Harrison nagrał ten utwór i umieścił go na swoim albumie All Things Must Pass.
Dylan zawsze twierdził, że napisał tę piosenkę z myślą o swojej ówczesnej żonie Sarah Lownds.
Prawdopodobnie najlepiej jego uczucia do Sary oddaje instrumentalna partia utworu, podczas której kontrastują ze sobą pełna namiętności partia harmonijki oraz przesłodzona partia gitary hawajskiej.


New Morning – jedenasty studyjny album Boba Dylana nagrany w okresie od od marca do końca czerwca 1970 r.,
Album został prawie w całości nagrany w czasie pięciu sesji, które odbyły się jeszcze przed wydaniem albumu Self Portrait. Jego nagrywanie nie miało więc nic wspólnego z reakcją na niedobre krytyki poprzedniego albumu.
Są pewne przesłanki, że Dylan mógł planować równoczesne wydanie dwu albumów Self Portrait i Self Portrait II; jeden miał zawierać jego wersje kompozycji innych autorów, a drugi same oryginały.
Te plany zostały jednak niezrealizowane z powodu złego przyjęcia przez krytykę płyty Self Portrait. Nastąpiła więc zmiana planów. Pierwszy projekt New Morning wyglądał następująco[2]:
Strona pierwsza
  1. Mr. Bojangles
  2. The Ballad of Ira Hayes
  3. The Man in Me
  4. One More Weekend
Strona druga
  1. New Morning
  2. Father of Night
  3. Sign on the Window
  4. Tomorrow Is a Long Time
  5. If Dogs Run Free
Jest to więc mieszanina kompozycji własnych i cudzych; dwie pierwsze znalazły się potem na albumie Dylan.
Ale to nie koniec. Istniał także zestaw wykonany przez Ala Koopera, który był koproducentem sesji 1 (a tym samym i 9):
  1. The Man in Me
  2. Winterlude
  3. Mary Ann
  4. One More Weekend
  5. Mr. Bojangles
  6. Tomorrow Is a Long Time
  7. Three Angels
  8. If Dogs Run Free
  9. Ballad of Ira Hayes
"Tomorrow Is a Long Time" pojawił się na obu wersjach, więc był mocnym kandydatem do albumu.
Do 30 czerwca Dylan nagrał wszystkie utwory (oryginały), które pojawiły się potem na New Morning i co najmniej 14 jego wersji utworów innych autorów. Pięć sesji czerwcowych uznać trzeba za znakomite. To one dostarczyły praktycznie wszystkich utworów na album. Jedynym utworem z albumu, który powstał w innym terminie, był "Day of the Locust". Został on najpewniej nagrany po 9 czerwca, w którym to dniu Dylan otrzymał honorowy doktorat z muzyki na Princeton University. Ta uroczystość stała się widoczną inspiracją dla tego utworu.
Ostatecznie New Morning stał się albumem zawierającym tylko oryginalne kompozycje Dylana. Jeśli spojrzeć na niego z tego punktu widzenia, to został on nagrany w rekordowym tempie.
Tytułem i wyborem zdjęcia na tylną stronę okładki, Dylan podkreślił, że rozpoczyna coś nowego, casus Self Portrait już nie powróci. Zdjęcie przedstawia Dylana w 1961 r., gdy stoi ze swoją gitarą przy śpiewaczce bluesowej Victorii Spivey, z którą się zaprzyjaźnił.
Płyta otrzymała bardzo dobre recenzje od krytyków. Ed Ward z magazynu Rolling Stone zaczął swoją recenzję natępująco: Well, friends, Bob Dylan is back with us again (...)(pol. No, przyjaciele, Bob Dylan jest z powrotem z nami (...).
Chociaż tytuł albumu sugeruje początek nowego etapu, w rzeczywistości album jest końcem pewnej ery. Był to ostatni album, którego producentem był Bob Johnston. Podczas nagrywania tego albumu był on już właściwie tylko inżynierem nagrywającym. Album ten zakończył także 4-letni związek Dylana z Nashville. Od tej chwili już nigdy tam nie będzie nagrywał. 17 lipca 1970 Dylan także rozstał się ze swoim menedżerem Albertem Grossmanem.

MUZYCY:

Bob Dylan  wokal, gitara, pianino, organy, harmonijka (sesje 1-9)
Al Kooper  organy, pianino, gitara, róg (sesje 1-9)
Stu Woods – gitara, gitara basowa (sesje 1, 10)
Charlie Daniels – gitara basowa (sesje 2-8)
Ron Cornelius – gitara (sesje 2-8)
George Harrison – gitara (sesje 2, 3)
Russ Kunkel  perkusja (sesje 3-8)
Hilda Harris  chórek (sesje 4-8)
Albertine Robinson – chórek (sesje 4-8)
Maeretha Stewart – chórek (sesje 4-8)
Alvin Rogers – perkusja (sesja 2)
Buzzy Feiten – gitara (sesja 9)
Harvey Brooks – gitara basowa (sesja 9)
Billy Mundi – perkusja (sesja 9)
David Bromberg – gitara (sesja 10)
   
Początkowym zamiarem Dylana było umieszczenie an albumie kliku jego wersji utworów autorstwa innych muzyków. Świadczy o tym wielka ilość tego typu piosenek nagranych na sesjach, zwłaszcza początkowych. Dylan wiedział, że jest znakomitym interpretatorem cudzych utworów i chętni to wykorzystywał. Część z tych nagrań (i to najsłabszych) zostanie potem umieszczona na albumie Dylan wydanym w grudniu 1973 r. w ramach zemsty na artyście za podpisanie kontraktu nagraniowego z Asylum.
Sesje te dostarczyły niezwykłej jak na Dylana ilości odrzutów; są wśród nich nowe wersje dawnych utworów Dylana, piosenki cudzego autorstwa i próby nagrań jego nowych utworów.
Pierwsza grupa odrzutów pochodzi z sesji drugiej.

All I Have to Do Is Dream (Boudleaux Bryant)
Cupid (Sam Cooke)
Da Doo Ron Ron (Jeff Barry/Ellie Greenwich/Phil Spector)
Don't Think Twice, It's All Right
Fishin' Blues (Henry Thomas)
Gates of Eden
Ghost Riders in the Sky (Jones)
Honey, Just Allow Me One More Chance (Henry Thomas)
I Don't Believe You (She Acts Like We Never Have Met)
It Ain't Me, Babe
I Threw It All Away
Just Like Tom Thumb's Blues
Mama, You Been on My Mind
Matchbox (Carl Perkins)
One Too Many Mornings
One Too Many Mornings
Rainy Day Women # 12 & 35
Song to Woody
Telephone Wire (Wonder When My Swamp’s Gonna Catch on Fire?) (pierwsza oryginalna piosenka do tych sesji)
Working on a Guru (zatytułowany Working On The Guhry na pudełku z taśmą)
Yesterday (John Lennon/Paul McCartney)
Your True Love (Carl Perkins)

Poniższe odrzuty pochodzą z sesji od 3 do 8.
Ahoooah (Owau) (instrumentalny)
Alligator Man
The Ballad of Ira Hayes
Big Yellow Taxi (Joni Mitchell)
Blowing in the Wind
Bring Me Water
Can't Help Falling in Love
I Forgot to Remember to Forget Her (S. Kesler/C. Feathers)
Jamaica Farewell (Burgess)
Long Black Veil (Danny Dill/Marijohn Wilkin)
Lily of the West (Flora) (Trad./Aranż. E. Davies/J. Peterson)
Mary Anne
Mr. Bojangles
Oh Lonesome Me (Don Gibson)
Sarah Jane
Spanish Is the Loving Tongue
Spanish Is the Loving Tongue
Tomorrow Is a Long Time