ukryj menu          

Ballada stara jak Ziemia

słowa: Teresa Filińska (wł. Teresa Stanisławska)
muzyka: Tomasz Szwed
Rok powstania: 1979
Piosenka wykonana na 18. KFPP Opole 1980 (koncert "Mikrofon i ekran")
F-C-G7-C

 

  …

     F                                 e

Dzień …

       F                        e            a

Ta …

   F             G7             a 

Stara …

   F             G7            C    (G-A-H) 

Stara …

 

  …

      F                   C         d      G7

I …

  C              E           F Fis0

Jak …

        C          A7              D7        G7

Błagamy …

        F          G               C       G7(G-A-H)  

Błaga-amy …

 

  …

     F                                 e

Dzień …

       F                        e           a

Ta …

    F            G7             a 

Stara …

   F             G7             F C (G-A-H) 

Stara …

 

  …

            F            C               d   G7

A …

            C         E                F Fis0

Na …

       C           A7             D7         G7

Prosimy …

       F             G             F   C  (G-A-H)   (refren)x3
Wcią-ąż wyglądamy słońca
(opracowanie na gitarę: Sylwek Szweda 15.02.2018)

Tender - Stara jak Ziemia ballada - Videoclip

Filińska, Teresa (właściwie: Stanisławska, Teresa) urodzona 25 czerwca 1929 w Warszawie,  zmarła 18 grudnia 2003 roku w Warszawie.
z początkiem lat 50. zajęła się pisaniem piosenek i skeczy, wykonywanych regularnie od 1955 roku w teatrze Buffo, kabarecie Stodoła, kabarecie literackim Katarynka, na scenach Stołecznej Estrady, Filharmonii, także w Polskim Radiu i TVP.  Jej utwory śpiewali tacy wykonawcy jak m.in. Anna German (Chłopcy malowani), Iwona Niedzielska (Dla siebie, współautorką tekstu była Agnieszka Osiecka), Violetta Villas (Wiesz o mnie wszystko), Halina Kunicka (To co między nami), Irena Santor (Komu? i największy bodaj przebój Teresy Stanisławskiej Trochę wiosny jesienią, należący najpierw do repertuaru Wiesławy Drojeckiej). Muzykę do wielu jej tekstów komponował Robert Filiński, muzyk i akompaniator, zapamiętany z odważnego towarzyszenia wykonawcom na scenie II Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1964 roku – był to wieczór ulewnego deszczu, który mało nie przeszkodził w kontynuowaniu finałowego koncertu laureatów… Fortepian, na którym grał wtedy Filiński, stoi dziś w Muzeum Piosenki Polskiej w Opolu.

  - Kiedy zobaczyłam ją po raz pierwszy, ubraną na czarno, w spodniach, ze srebrnym medalionem, drobną, szczupłą, emanującą ogromną, trochę kostyczną, energią, poczułam respekt - wspomina długoletnia dziennikarka dawnego "Echa".    Naczelną "Echa Krakowa" została Teresa Stanisławska w 1955 roku. Na początek odpolityczniła gazetę. "Echo" stało się popołudniówką z najprawdziwszego zdarzenia: gazetą w lekkiej, przystępnej formie traktującą o wszystkim, czym żyło miasto i czym warto by żyło - o sztuce, zabytkach, pamięci.
Wielkopolanka z urodzenia, krakowianka z wyboru i upodobań, była konsekwentną orędowniczką krakowskości - i tej dostojnej, opowiadanej zabytkami, i tej najbardziej szalonej, której wyrazem była młoda Piwnica pod Baranami. To na łamach "Echa Krakowa" publikował recenzje plastyczne Piotr Skrzynecki, to tam został stworzony "piwniczny" organ prasowy.    Nieczęsto w historii prasy polskiej zdarza się popołudniówka tak czynnie obecna w życiu kulturalnym miasta. Przecież i Krakowska Książka Miesiąca ma swój początek w "Echu", i wiele inicjatyw dziś zapomnianych, ale odciśniętych w pamięci ludzi.    Wychowała dobrych i bardzo dobrych dziennikarzy: w "Echu Krakowa" debiutował Zbigniew Święch, z "Echa" wyszli Jerzy Piekarczyk, Ewa Smęder, świetna fotoreporterka Isia Rubiś, a nade wszystko Elżbieta Grzegorczyk i Andrzej Urbańczyk, którym matkowała w ich redakcyjnych początkach i wiązała z nimi duże nadzieje. Wprowadzała w zawód, jak niewielu potrafi i z równą skutecznością uczyła czegoś dziś zapominanego: lojalności wobec zawodu i środowiska.    Z funkcji redaktora naczelnego i z zawodu odeszła z ogromną godnością, podczas "czystki" przeprowadzonej w środowisku dziennikarskim z początkiem 1982 roku. Nie musiała odejść na emeryturę, ale nie mogła, nie umiała i nie chciała redagować gazety na ten czas. Z odejściem Teresy Stanisławskiej odeszło "Echo Krakowa" - to, które krakowianie akceptowali, lubili, czytali.    Gdy nadeszła wiadomość o śmierci red. Stanisławskiej, zwykłą koleją rzeczy zaczęliśmy szukać jej noty biograficznej we wszystkich dostępnych publikacjach encyklopedyczno-leksykonowych o Krakowie. Nie znaleźliśmy. Zrobiła to, co jest marzeniem każdego redaktora naczelnego i każdego wydawcy: gazetę, po którą przez z górą 20 lat ustawiały się w Krakowie kolejki pod kioskami. Jak się okazuje - nic ważnego...    Jeżeli jest jakaś druga strona, ten drugi brzeg życia (a dlaczego miałoby nie być?), to czekają tam na Teresę Stanisławską prawie wszyscy, których kochała: mąż, świetny publicysta, Jan Adamczewski, z którym przeżyła kawał życia, Ela, Andrzej, Isia - wychowankowie "Echa", część "starego" zespołu gazety, której już nie ma.

Tomasz Szwed, właściwie Tomasz Grzegorz Szwed-Stępkowski (ur. 26 grudnia 1951 w Pionkach, – polski piosenkarz country i folk.
Znany jako autor nastrojowych, a zarazem refleksyjnych i osadzonych w realiach powszedniego dnia piosenek. Oprócz własnej twórczości prezentuje również bluesa, szantę i muzykę celtycką.
Zadebiutował w 1978 r. zdobywając wyróżnienie na XV Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie. W latach 1979–1981 współpracował z grupą Tender, z którą dokonał nagrań dla Polskiego Radia, zrealizował dwa recitale TV, zdobył wyróżnienie na Festiwalu Polskiej Piosenki Opole 1980 r. i odbył tournée po ZSRR, Czechosłowacji i RFN, a w latach 1983–1988 był solistą grupy Poker. Wraz z nią dokonał kolejnych nagrań radiowych i pięciu programów dla TV. W tym czasie wystąpił też w filmie telewizyjnym Model na uwięzi będącym swobodną parafrazą jego artystycznego życiorysu. W kolejnych latach występował m.in. z zespołami Spoko i Full Service. Brał udział w wielu ważniejszych krajowych i zagranicznych imprezach country, m.in. Pikniku Country w Mrągowie, Country w Stodole w Warszawie, Pikniku Country w Zbrosławicach, Euro-Country Music Masters w RFN, Introfesticur w Curaçao (Antyle Holenderskie) i International Song Contest w Cavan.
Z czasem jego sława zaczęła wychodzić poza wąski krąg odbiorców muzyki country i stał się cenionym twórcą tzw. piosenki autorskiej. Jest również autorem tomików poetyckich Notatnik, Budowanie arki oraz Tomasz Szwed w serii Biblioteka bardów wydawnictwa Twój Styl. Zamieścił też kilka utworów w rodzinnym zbiorze wierszy pt....jabłko od jabłoni.
Jest też autorem scenariuszy i reżyserem spektakli muzycznych, prowadzi warsztaty teatralne i muzyczne. Często zasiada w jury konkursów recytatorskich i piosenkarskich.
Tomasz Szwed jest współtwórcą teledysku Życie miast – życie zamiast w ramach ogólnopolskiej akcji antynarkotykowej, kompozytorem i wykonawcą songu antynarkotykowego Taka ruletka, czyli zegarmistrz świata całkiem nowy... ballady, do której słowa napisał Krzysztof Cybruch. Piosenka była mottem muzycznym kampanii profilaktycznej Moda na niebranie. Przedsięwzięcie zorganizował Adam Nyk, a patronatem objęło Polskie Radio Bis. Tomasz Szwed w 2003 roku nagrał piosenkę do dobranocki Misiowanki, a w 2008 roku piosenkę do serii animowanej Baranek Shaun.
Prowadził autorskie audycje w Radiu Flash, Radiu Echo i Radiu Kraków. Był również współtwórcą i wykonawcą w cyklicznych programach TV Katowice: Muzyczni goście Brzozówki, Teleferie i Country Bar. Jedne z ostatnich (dla sieci ogólnopolskiej) to recital Gdzieś tam, Country Club i cykliczny program zrealizowany w Warszawskim Ośrodku Telewizyjnym – Strefa Country, którego był gospodarzem.
Od 1989 przez 10 lat prowadził gospodarstwo rolne w Wilkowiczkach k. Toszka; gospodarstwo zajmowało się hodowlą koni i uprawą roślin.
Tomasz Szwed organizował również koncerty bardów (Spotkania Śpiewających Autorów i Aktorów „Bełkotka”) oraz bale country w pensjonacie Klimat w Iwoniczu-Zdroju, gdzie prowadził również grupy terapeutyczne.
W ostatnich latach repertuar wzbogaciły muzyczne komentarze polityczne. Prezentuje je na scenach kabaretowych oraz w programie Szkło kontaktowe nadawanym w TVN24.
Tomasz Szwed jest również psychoterapeutą. Ukończył I fazę Programu Licencyjnego Polskiego Towarzystwa Psychologii Zorientowanej na Proces. W ramach dalszego szkolenia ma prawo do prowadzenia terapii i pracy z grupami pod stałą superwizją Dyplomowanego Nauczyciela Psychologii Zorientowanej na Proces. Brał udział w szkoleniach w Polsce i Anglii, dotyczących pracy z procesem w rozwiązywaniu konfliktów i pracy z grupami. Odbył praktyki stażowe w hospicjach, domach opieki społecznej i placówkach szpitalnych; pracował z odmiennymi i ekstremalnymi stanami świadomości. Prowadzi indywidualne i grupowe sesje psychoterapeutyczne oraz warsztaty rozwoju osobowości. Jest konsultantem fundacji A kogo? Ewy Błaszczyk.
  • Wyróżnienie na Festiwalu Polskiej Piosenki Opole '80.
  • Najpopularniejszy Wykonawca Country (w latach 1983, 1985 i 1986).
  • Laureat plebiscytów Giganci Country: w 1996 r. w kategorii Autor tekstów; w 1997 r. w kat. Sień sławy, Wokalista, Tekściarz i Płyta/kaseta za kasetę Tomasz Szwed kierowcom; w 1998 w kat. Kompozytor; w 1999 r. w kat. Wokalista; w 2000 r. w kat. Kompozytor.
  • Złoty Truck – trofeum przyznawane przez czytelników czasopisma Polski Traker dla najpopularniejszego wykonawcy country w Polsce (w latach 1997, 1998, 1999 i 2000).
  • Nagroda czasopisma Motor i Instytutu Transportu Samochodowego za twórczość artystyczną o tematyce motoryzacyjnej (2001).
  • Zwycięzca plebiscytów Dyliżanse: w 2001 r. w kategorii Duet Roku za odśpiewanie z Lonstarem piosenki Knockin’ on Heaven’s Door; w 2005 r. w kategorii Współpraca wokalna za wykonanie piosenki Molly Malone, również z Lonstarem; w 2010 r. w kategorii Wokalista roku.

Dyskografia
Albumy

  • Tender – polskie country (MC, Phoenix, 1980)
  • Hej! (LP, Pronit, 1984)
  • Gipsy Rover (MC, Daily Music)
  • Och, Rembertów (MC, Daily Music)
  • Afirmacje (CD/MC, MTJ, 1995)
  • Tomasz Szwed kierowcom (MC, BBZ, 1997)
  • Tomasz Szwed (CD, BBZ, 1998)
  • Ślady, tropy, ścieżki... (CD, JD Music, 2001)
  • Tam jeszcze jest dobrze (CD/MC, BBZ, 2002)
  • Zachowaj odstęp (CD, 2007)
  • Obiady domowe (CD, 2007)
  • Cudzoziemiec (CD, 2007)
  • Siedzę na ganku (CD, AIA, 2010)
  • Śpiewnik Makiewicz (Cd Cm, 2014)
Składanki
  • Euro-Country Music Masters '86 (LP, C.P.R. Germany, 1986)
  • Opole '86 (LP/MC, Polskie Nagrania, 1986)
  • Corinna (LP, Wifon, 1987)
  • Wieczór kawalerski – Piosenki Antoniego Kopfa (LP, Muza, 1988)
  • Mrągowo '89 (LP/CD, Polskie Nagrania, 1990)
  • Góra Szybowcowa (CD, Jacek Music, 1991)
  • Polskie Trucker Country vol. I (MC, BBZ, 1994)
  • Country Top '96 (MC, MTJ/Danton, 1996)
  • Country S’Top No. 1 '96 (CD, SMLC, 1996)
  • Polskie Trucker Country (CD, BBZ, 1998)
  • Polskie Trucker Country vol. V (MC, BBZ, 1999)
  • Na dobrą drogę 1 (MC, BBZ, 2000)
  • Na dobrą drogę 2 (MC, BBZ, 2001)
  • OPPA – Piosenki bardów (CD, Dalmafon, 2001)
  • Na dobrą drogę 3 (MC, BBZ, 2002)
  • Leksykon polskiej piosenki festiwalowej (CD, Polskie Nagrania/Reader’s Digest, 2003)
  • Na dobrą drogę (CD, BBZ, 2004)
  • Polskie Country cz. 1 (CD, MTJ, 2007)
  • Polskie Country cz. 2 (CD, MTJ, 2007)
  • Polskie Country cz. 3 (CD, MTJ, 2007)
  • Zabieszczaduj z Aniołami – Festiwal Bieszczadzki (CD, Dalmafon, 2007)

Koncert Mikrofon i Ekran 1980
Koncert reżyserowany przez Mariusza Waltera prowadzili Grażyna Szapołowska, Bogusław Sobczuk i Andrzej Jaroszewski. Wykonawcom towarzyszyła orkiestra pod dyrekcją Jerzego Miliana oraz Zbigniewa Górnego.
Koncert rozpoczął się prezentacją fragmentów widowiska Pozłacany warkocz z muzyką Katarzyny Gaertner. Udział wzięły zespoły wokalne i muzyczne: Wolna Grupa Bukowina, Music Market, Dżamble, Spirituals and Gospels Singers, Andrzej Kleszczewski (gitara) i Gang Marcela, Paweł Birula i Exodus, które towarzyszyły wokalistom:

  1. Maryla Rodowicz – Głowisia
  2. Andrzej Zaucha – Baśka
  3. Stanisław Soyka – Śpij mój maluśki
  4. Krzysztof Cugowski – Gorzkie dymy
  5. Music Market i Dżamble – Sobota w Michałkowicach
w dalszej części koncertu Mikrofon i Ekran występowali m.in. laureaci Debiutów (1, 2):
  1. Małgorzata Zawadzka – Nie wierz mi, nie ufaj mi
  2. wokaliści i tancerze Studium przy Teatrze Music Hall w Chorzowie – Wyścig
  3. Zbigniew Wodecki – Lubię wracać tam gdzie byłem już
  4. Zdzisława Sośnicka – Julia i ja (bis)
  5. Andrzej i Eliza – Dziewczyna z miejscówkami
  6. Hanna Banaszak – Witaminowa bossa nova w modnym rytmie reggae (bis) - (tańczył Janusz Józefowicz)
  7. Skaldowie – Twą jasną widzę twarz
  8. Vox – Bananowy song (bis)
  9. Zbigniew Wodecki – Pszczółka Maja (z udziałem Zenona Laskowika
część II Galowy koncert laureatów
  1. Tender – Ballada stara jak ziemia
  2. Maanam – Boskie Buenos (bis)
  3. Maryla Rodowicz – Święty spokój (utwór wykonany z udziałem Gangu Marcela przy akompaniamencie gitary Andrzeja Kleszczewskiego
  4. Majka Jeżowska
    • Reggae o pierwszych wynalazcach
    • Od rana mam dobry humor (bis)
  5. Alicja Majewska – Jeszcze się tam żagiel bieli (bis) (fortepian: Włodzimierz Korcz)
  6. Andrzej Rosiewicz – Najwięcej witaminy (bis)
  7. Ewa Bem
    • Z Tobą, bez Ciebie
    • Tak mało chcę (solo na saksofonie: Zbigniew Namysłowski)
  8. Izabela Trojanowska – Wszystko czego dziś chcę (bis)
  9. wszyscy artyści – Uśmiech na co dzień
Z telewizyjnej transmisji wycięto występ Jacka Kaczmarskiego śpiewającego Obławę [1] [2] .
Laureaci[edytuj | edytuj kod]
Grand Prix
  • Katarzyna Gärtner za muzykę do widowiska Pozłacany warkocz
oraz nagrody główne
  • Izabela Trojanowska za interpretację piosenek Tyle samo prawd, ile kłamstw, Wszystko, czego dziś chcę (wykonane z Budką Suflera)
  • Zbigniew Namysłowski za muzykę i aranżację piosenki Tak mało chcę w wykonaniu Ewy Bem
Nagrody koncertu Premiery
1. ex aequo
  • Najwięcej witaminy mają polskie dziewczyny (A. Rosiewicz) wykonanie: Andrzej Rosiewicz
  • Z tobą, bez ciebie (Piotr Figiel/Andrzej Zaorski) wykonanie: Ewa Bem
2. Jeszcze się tam żagiel bieli (Włodzimierz Korcz/Wojciech Młynarski) wykonanie: Alicja Majewska
3. ex aequo
  • Reggae o pierwszych wynalazcach (Majka Jeżowska/Andrzej Mogielnicki) wykonanie: Majka Jeżowska
  • Leżę pod gruszą (Święty spokój) (Seweryn Krajewski/Magda Czapińska) wykonanie: Maryla Rodowicz
Nagrody koncertu Debiuty
  1. Małgorzata Zawadzka
  2. Zbigniew Zamachowski
  3. Ewa Uryga
wyróżnienia:
  • grupa Pomian
  • Edward Spyrka za przygotowanie koncertu Debiuty
  • autorzy i wykonawcy widowiska estradowego: Zbigniew Czeski (reżyseria); Jonasz Kofta, Antoni Kopf i Juliusz Loranc (autorzy); zespół Studium Wokalno-Tanecznego przy Teatrze Music Hall TVP w Chorzowie (wykonawcy)
  • Telewizja Polska – za inicjatywę kształcenia młodzieży estradowej
Nagroda dziennikarzy
  • Jacek Kaczmarski
Miss Obiektywu
  • Izabela Trojanowska
Tomasz Szwed - jego country jest jak poezja (Jedynka)

HARROLD TV - Tomasz Szwed Piknik Moto Country 2013

OFICJALNA STRONA TOMASZA SZWEDA
http://www.t-szwed.pl
 

Śpiewnik

Folder plików

 

Najnowsze piosenki

więcej
 
na górę