ukryj menu          

Karuzela z Madonnami

słowa: Miron Białoszewski
muzyka: Zygmunt Konieczny
Intro:  e6/ e7/ e6/ e7/ G(b5)/ G*/G(b5) /G*

 

          e6              e7               e6    e7

Wsiadajcie madonny, madonny

          G(b5)                G*                       G(b5)   G*

Do bryk sześciokonnych, ...ściokonnych!

              D               E              D       E

Konie wiszą kopytami nad ziemią,

                D                     E                Fis   G   

One w brykach na postoju już drzemią.

                A                                e

Każda bryka malowana w trzy ogniste farbki,

D                                 C 

I trzy końskie maści, i trzy końskie maści:

 h           cis0    G        E       Fis           G      Fis –Fis-G

od sufi--tu,     od dębu,    od marchwi.

  

         e6           e7        G(b5)                G*            G     G       A      G    Fis 

Drgnęły madonny i orszak stukonny               ru--szył z ko---py---ta.

Fis                               cis                              E

Migają w krąg an—glezy siwych grzyw i lambrekiny siodeł,

G                                                      h

I gorejące wzory bryk kwiecisto-laurkowe.

         fis                  E                 D                cis

A w każdej bryce  vis a vis madonna i madonna,

G                                    fis          h                       Fis

W nieodmiennej pozie tkwi od dziecka odchylo-----na...

G                                                      Bb                              C 
Białe konie, bryka, czarne konie, bryka, rude konie, bryka,
 D C   D    H-D-E-G-A   H-H-H-H-H
M a-gni- fi-------------- -ka----------t!
                                                                          E
A one w Leonardach smutnych min, w o--brotach Rafaela,
G                                 
W okrągłych ogniach, w klatkach z lin,
                                    h
w przedmieściach i niedzielach,
        fis                  E                    D                cis                     
A w każdej bryce  vis a vis madonna i madonna,
G                                  fis         h                     Fis   
I niewiadomo, która śpi, a która jest natchniona.
G                                                    Bb                           C  
Szóstka koni, one, szóstka koni, one, szóstka koni, one,
D   C   D        H-D-E-G-A   H-H-H-H-H
Z –a---krę—co---------------ne------------!

 

          e6              e7               e6     e7

Wsiadajcie madonny, madonny

          G(b5)                G*                      G(b5)   G*

Do bryk sześciokonnych, ...ściokonnych!

              D               E              D       E

Konie wiszą kopytami nad ziemią,

                D                     E                Fis   G   

One w brykach na postoju już drzemią.

                A                        e

Każda bryka malowana w trzy ogniste farbki,

D                                 C 

I trzy końskie maści, i trzy końskie maści:

 h           cis0    G       E       Fis           G     Fis –Fis-G

od sufi--tu,     od dębu,    od marchwi.

  

         e6           e7        G(b5)                G*        G  G      A  G Fis 

Drgnęły madonny i orszak stukonny          ruszył z kopyta.

 

G        G        A     G     Fis 

Ru---szył z ko—py---ta. /x7

e6 e6 e7 e7 G(b5) G(b5) G* G* cis0 cis0
 
(Opracowanie na gitarę: Michał Kossakowski 15.12.2014)

 anglez
1. koń rasy angielskiej; angielczyk;
2. żywy taniec pochodzenia angielskiego; muzyka do tego tańca; anglaise;
3. zwykle w liczbie mnogiej: długie, spiralnie zwinięte loki
 anglez
dawniej: długi surdut; również długi pukiel włosów
 lambrekin
krótka, ozdobna firanka nad oknem
bryce  bryka
1. dawny powóz konny, najczęściej kryty, bez resorów;
2. potocznie o samochodzie dobrej marki

Ewa Demarczyk - Karuzela z Madonnami
Ewa Demarczyk "Karuzela z Madonnami" - Opole 63
Natalia Przybysz - Karuzela z madonnami(Anioły w kolorze 2011)
Justyna Steczkowska - Karuzela z Madonnami (48 KFPP w Opolu 2011 r.)
7. Karuzela z madonnami - Jacek Wójcicki - 50 lat Piwnicy pod Baranami
OSPA 2002: Marta Kuszakiewicz - Karuzela z madonnami
Joanna Słowińska - Karuzela z madonnami
Iwona Gałysa - Karuzela z Madonnami

http://chordify.net/chords/ewa-demarczyk-karuzela-z-madonnami-meehooj

Miron Białoszewski (ur. 30 czerwca lub 30 lipca 1922 w Warszawie, zm. 17 czerwca 1983 tamże) – polski poeta, prozaik, dramatopisarz i aktor teatralny.
W chwili wybuchu wojny był uczniem III klasy gimnazjum. W okresie okupacji zdał maturę na tajnych kompletach, po czym rozpoczął studia polonistyczne na (również tajnym) Uniwersytecie Warszawskim, których nie mógł ukończyć.
W czasie okupacji prowadził w latach 1942–1944 razem ze Stanisławem Swenem Czachorowskim konspiracyjny Teatr Swena. Pokapitulacji powstania warszawskiego został wywieziony razem z ojcem do obozu tymczasowego w Lamsdorf (Lammsdorf, obecnie Łambinowice), następnie zostali przydzieleni do budowy gazowni w Opolu, skąd uciekli do Częstochowy i powrócili do Warszawy w lutym 1945.
Pracował najpierw na Poczcie Głównej (przy ul. Nowogrodzkiej), potem jako dziennikarz w "Kurierze Codziennym", "Wieczorze Warszawy" i „Świecie Młodych”. Współpracował także z redakcjami czasopism dziecięcych i młodzieżowych, dla których pisał wiersze i piosenki wraz z Wandą Chotomską.
Należał do tzw. pokolenia Współczesności. Wiosną 1955 Białoszewski wraz z Lechem Emfazym Stefańskim i Bogusławem Choińskim założyli tzw. "Teatr na Tarczyńskiej", gdzie wystawiał swoje cztery programy sceniczne, zawierające m.in. sztukiWiwisekcja i Osmędeusze. W inscenizacjach tych brał również udział osobiście (jako aktor) wraz z Ludmiłą Murawską.
Debiutował w krakowskim "Życiu Literackim" w 1955 w ramach Prapremiery pięciu poetów obok wierszy m.in. Herberta, a pierwszy tom jego wierszy, Obroty rzeczy, ukazał się rok później. Następnie wydał tomy poetyckie: Rachunek zachciankowy(1959), Mylne wzruszenia (1961) oraz Było i było (1965). W tym czasie zdobył niemały rozgłos. Dzięki temu i dzięki staraniom wpływowych przyjaciół i protektorów otrzymał mieszkanie przy pl. Dąbrowskiego 7, w którym zamieszkał wraz z życiowym partnerem, malarzem Leszkiem Solińskim. Soliński i Białoszewski poznali się w czasach "małopolsko-krakowskich". Ich związekhomoseksualny był powodem wyrzucenia Białoszewskiego w 1953 z redakcji "Świata Młodych" za rzekome naruszenie obyczajów.
Po rozpadzie Teatru na Tarczyńskiej założył w mieszkaniu przy pl. Dąbrowskiego z Ludwikiem Heringiem i Ludmiłą Murawską "Teatr Osobny", który działał do 1963.
W 1970 zasłynął jako prozaik - po wydaniu tomu Pamiętnik z powstania warszawskiego, w którym 26 lat po koszmarach wojennych spisał swe przeżycia powstańcze. Niebawem ukazały się dalsze tomy prozy: Donosy rzeczywistości (1973), Szumy zlepy, ciągi (1976) oraz Zawał (1977).
W 1976 Białoszewski już po raz ostatni zmienił miejsce zamieszkania, przeprowadził się na ul. Lizbońską 2 m 62 na prawym brzegu Wisły. Tam powrócił do poezji, wydał też wówczas nowe tomy wierszy. Zmarł 17 czerwca 1983 po kolejnym zawale serca.

Zygmunt Konieczny (ur. 3 stycznia 1937 w Krakowie) – polski kompozytor piosenki literackiejmuzyki teatralnej i muzyki filmowej.
Syn Bronisława Koniecznego[potrzebne źródło]. Spędził dzieciństwo w Szczyrzycu. W latach 1956-1962 studiował kompozycję u Stanisława Wiechowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Zadebiutował 1959 w krakowskim kabarecie Piwnica pod Baranami, z którym silnie związany był do 1967; skomponował wówczas wiele piosenek dla wykonawców Piwnicy, zwłaszcza dla Ewy Demarczyk, z którą współpracował od 1962. Jako kompozytor muzyki teatralnej zadebiutował Konieczny w 1959 muzyką do sztuki Arthura Millera Widok z mostu (w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego). Od 1963 nieformalnie związany z Teatrem Starym w Krakowie współpracował z wieloma najwybitniejszymi polskimi reżyserami. Konieczny komponuje również muzykę do filmów fabularnych, krótkometrażowych i animacji. Jest laureatem wielu nagród za piosenki, muzykę sceniczną i filmową. Prowadzi seminarium z muzyki teatralnej i filmowej w PWST w Krakowie. Jego muzykę można usłyszeć w filmach Jana Jakuba Kolskiego, między innymi Pornografia i Jasminum.
Odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2012), którym udekorowano go 11 listopada 2012.
 
Z nazwiskiem Zygmunta Koniecznego nierozerwalnie związane jest jeszcze inne - Ewy Demarczyk.

"Niewątpliwie Ewa Demarczyk była dużą indywidualnością" - przyznaje kompozytor. - "Jednakże od początku do końca mojej z nią pracy była określona przez estetykę szkoły teatralnej. Apodyktycznie narzucała nam sposób ubrania, zachowania na estradzie, interpretacji. Byliśmy zresztą takimi abnegatami, że ta jej porządność była wtedy profesjonalnością."

Termin piosenka literacka ukuty został przez krytykę przy okazji omawiania piwnicznych produkcji muzycznych. Określał nurt zapoczątkowany kompozycjami Koniecznego do poezji lirycznej.

 

Śpiewnik

Folder plików

 

Najnowsze piosenki

więcej
 
na górę