ukryj menu          

Blues Południowej Krainy

„North Country Blues” (Blues Północnej Krainy) - Silesian Blues
(The Times There Are a-Changin' - 1964)
słowa i muzyka: Bob Dylan
tekst polski: Sylwek Szweda 21–22.04.2011

(d)

 

   d                        C              (C)

Był taki czas, że żyło się tu

d           C           d

Jak u Boga za piecem

   d                               C              (C)

Był taki czas, pełno kopalń i hut

   d              C            d

Był, ale z wiatrem uleciał.

 

 

Kobiety z drżeniem czekały w drzwiach

Czy mąż ich wróci z roboty

Niejedna wdowa cała we łzach

Pod suknią cztery sieroty.

 

Na ławkach starzy ludzie wspominają wciąż

Jak szybko rosły domy

Pociągi pełne węgla odjeżdżały stąd

Na cztery świata strony.

 

Za planem plan wykonany został

Ludzie sunęli w pochodach

I tylko drzewa nie chciały już rosnąć

Na jeansy przyszła moda.

 

Wolności w ludziach obudził się głód

Więc solidarnie stanęli

I nagle jakby wydarzył się cud

Mury niewoli runęły.

 

Na półkach w sklepach pojawił się raj

Jakiego jeszcze nie było

Tyle wszystkiego nagle każdy mieć chciał

Lecz gdzie podziała się Miłość?

 

Był taki czas, że żyło się tu

Jak u Boga za piecem

Był taki czas, pełno kopalń i hut

Był, ale z wiatrem odleciał.

 

Ludzie już stąd wracają do domu

Tam skąd przybyli kiedyś

A ci co zawsze mieszkali tu

Czy będą klepać znów biedę?

21–22.04.2011
BAS SYLWKA:

wstawka - ( D A D  /A-A-C-D )x2

zwrotka
D A  C G  C G
D C  D A  
D A C G  C G
D C  ( D A D  /A-A-C-D )x2 

BLUES POŁUDNIOWEJ KRAINY - U Pana Boga za Piecem
"Blues Południowej Krainy" -  Sylwek Szweda (zdjęcia: Igor Iwaszko)
Bob Dylan "North Country Blues"
north country blues
JOAN BAEZ "North Country Blues"
The Furnace Mountain Band - Dink's Song
Dave Van Ronk - Dink's Song
Dink's Song
John Lennon - Working Class Hero
North Country blues

Wersja polska BLUES POŁUDNIOWEJ KRAINY songu „North Country Blues” (Blues Północnej Krainy) odnosi się do przemysłowego Górnego Śląska. 
                                                                                         (22.04.2011 - Wielki Piątek)

„North Country Blues” ta najpewniej powstała tuż przed sesjami do albumu, gdyż nigdy wcześniej nie pojawiła się na żadnym występie Dylana, ani nie zarejestrował jej u swojego wydawcy Witmark Music.
Narratorem tej smutnej piosenki jest kobieta, samotna matka trójki dzieci, mieszkająca
w miasteczku, z którego już dawno ludzie się wyprowadzili, gdyż wszystko, co dało się wyeksploatować, zostało wyeksploatowane. Tego typu miejscowości nazywane są w USA "miastami duchów" (ang. ghost town).
Utwór ten wywodzi się bezpośrednio z tradycyjnej folkowej piosenki "Dink's Song", którą Dylan wykonywał we wczesnym etapie swojej kariery i do której powrócił w środkowym etapie jej rozwoju. Była to XIX-wieczna "autobiograficzna" ballada, traktująca o biedzie.
Jednak kompozycja ta także wywodzi się bezpośrednio z własnych przeżyć Dylana z Hibbing, gdzie zetknął się z przykładami krańcowej biedy, gdy zbierał niezapłacone długi od ludzi będących w potrzebie, dla sklepu z urządzeniami domowymi jego ojca.
Od strony muzycznej kompozycja ta wiele zawdzięcza, zwłaszcza jeśli chodzi o stronę wokalną, bluesmanowi Skipowi Jamesowi. Ta wysoka emocjonalność, typowa dla Jamesa, jest szczególnie słyszalna na nagraniu z albumu i z "Carnegie Hall". Benefisowa wersja 
z maja 1974 r. utraciła już to zaangażowanie.

”The Times They Are a-Changin” – jedna z najpopularniejszych piosenek Boba Dylana nagrana w październiku 1963 r. i otwierająca album o takiej samej nazwie. Wydana także jako singiel.
23 października 1963 r. Dylan przystąpił do nagrań piosenki w Columbia Studio A w Nowym Jorku. Utwór ten był w jego repertuarze już od jakiegoś czasu; zagrał go specjalnie dla Sis Cunningham z magazynu Broadside oraz na początku października nagrał i zarejestrował fortepianową wersję u swojego wydawcy Witmark Music.
Niespodziewanie jednak Dylan miał spore problemy z nadaniem piosence podczas sesji jakiegoś zdecydowanego i dającego się umieścić na albumie kształtu. Pierwsze fortepianowe wersje zaskakują swoim monotonnym bębnieniem na pianinie. Właściwa forma piosenki pojawiła się na sesjach 24 października, gdy dzięki pewnemu już wykorzystaniu gitary dopasował swoje oryginalne frazowanie do tekstu i melodii kompozycji.
Trudno wyobrazić sobie sobie lepszy czas na wydanie takiej piosenki. Jesienią 1963 r. zamordowany został prezydent John F. Kennedy, nasiliła się wojna w Wietnamie oraz rozmachu nabrał ruch praw obywatelskich. Zarówno „Blowin' in the Wind” jak i „The Times They Are a-Changin'” stały się hymnami lewicowego politycznego aktywizmu lat 60. XX wieku.
Piosenka jest pieśnią protestu. Przedstawia się ją jako refleksję nad pokoleniem lat 60., amerykańską kulturą i działaniami polityków. Dylan nie zgodził się z tą interpretacją, mówiąc iż piosenka ta, to „jedyne słowa słowa jakie mogłem znaleźć by rozgraniczyć życie od martwoty”.
Utwór ten miał formę hymniczną, która doskonale nadawała się do wykonywania na wszelkiego rodzaju wiecach i manifestacjach, i wspólnego z tłumem śpiewania. Kiedy przyjaciel Dylana Tony Glover spytał go, dlaczego wybrał taką oczywistą formę piosenki, Dylan odparł po prostu ona wydaje się być tym, czego ludzie lubią słuchać.
Dylan w nocie zamieszczonej w broszurce albumu Biograph wskazał na muzyczne źródło jego kompozycji. Były nim szkockie i irlandzkie ballady, zwłaszcza „Come All Ye Bold Highway Men”, „Come All Ye Miners” i „Come All Ye Tender Hearted Maidens”. W tej samej nocie (str. 43) dodał: Chciałem napisać wielką pieśń, pewnego rodzaju pieśń tematyczną, wiesz,
 z krótkimi, zwięzłymi wersami, które nawarstwiają się na sobie w hipnotyczny sposób(…).
Dylan wywołał kontrowersję wokół piosenki, kiedy w 1996 pozwolił kanadyjskiemu Bankowi Montrealu na użycie jej w kampanii reklamowej.
Słowa piosenki zacytował Steve Jobs kiedy Apple Computer w 1984 roku zaprezentował komputer Macintosh.
Piosenka była wykonywana przez wielu artystów i została przetłumaczona na wiele języków. Polską wersję pod tytułem „Czas wszystko zmienia” z tekstem Agnieszki Osieckiej wykonywała między innymi Maryla Rodowicz.

The Times They Are a-Changin' – trzeci w karierze album Boba Dylana, wydany w 1964 roku przez Columbia Records.
Jest to pierwsza płyta artysty wypełniona w całości własnymi kompozycjami, poruszającymi problemy rasizmu, biedy, zmian społecznych i obyczajowych w Stanach Zjednoczonych.
Dylan rozpoczął prace nad tym albumem 6 września 1963 w Nowym Jorku. Odbyły się wówczas dwie sesje nagraniowe. Producentem całego albumu był Tom Wilson. Trzecia sesja odbyła się 12 września. Do czasu kolejnych nagrań nad albumem Dylan wystąpił na kilku koncertach z Joan Baez, przez co stał się bardziej widoczny w mediach. Kolejne sesje odbyły się 23 i 24 października (nagrano wówczas utwór "The Times They Are a-Changin'"). Podczas ostatniej, szóstej, sesji 31 października zakończono prace nad całą płytą.

1."The Times They Are a-Changin'"3:15
   
2."Ballad of Hollis Brown"5:06
   
3."With God on Our Side"7:08
   
4."One Too Many Mornings"2:41
   
5."North Country Blues"4:35
   
6."Only a Pawn in Their Game"3:33
   
7."Boots of Spanish Leather"4:40
   
8."When the Ship Comes In"3:18
   
9."The Lonesome Death of Hattie Carroll"5:48
   
10."Restless Farewell"5:32
   
  45:36
   


*

„Jeśli czas jest dla was
Warty zachowania
Lepiej zacznijcie płynąć
Lub pójdźcie na dno jak kamień
Bo czasy się zmieniają.
Kto jest teraz przegranym
Później zwycięży.”
 
(Źródło: „The Times They Are A-Changin'”)

Faszing, zapusty forbaj.wmv