ukryj menu          

Beskid

słowa i muzyka: Andrzej Wierzbicki
(kapodaster I próg)
G                     C          D       G C D

A w Beskidzie rozzłocony buk, 

G                     C           e        a D

A w Beskidzie rozzłocony buk.

              C                  D                         G

Będę chodził Bukowiną z dłutem w ręku,

                       C                       G         

By w dziewczęcych twarzach uśmiech rzeźbić,                

C                           D

Niech nie płaczą już,

                  C                    D                          G  C D

Niech się cieszą po kapliczkach moich dróg.

 
        G  C              D                          G

Beskidzie, malowany cerkiewny dach,

             C                   H7                              e

Beskidzie, zapach miodu w bukowych pniach. 

               C                           D                    G                          C

Tutaj wracam, gdy ruda jesień na przełęcze swój tobół niesie.

                  G                               C                       D

Słucham bicia dzwonów w przedwieczorny czas.

         G C              D                       G

Beskidzie, malowany wiatrami dom,

             C              H7                          e

Beskidzie, tutaj słowa inaczej brzmią,

                 C                          D                   G                            C

Kiedy krzyczę w jesienną ciszę, kiedy wiatrem szeleszczą liście,

              G                           C                    D

Kiedy wolność się tuli w ciepło moich rąk 

                     C             D                    G C D

 Gdy, jak źrebak się tuli do mych rąk;

 

A w Beskidzie zamyślony czas
A w Beskidzie zamyślony czas
Będę chodził z nim poddaszem gór
By zerwanych marzeń struny
Przywiązywać niespokojnym dłoniom drzew
Niech mi grają na rozstajach moich dróg

 

Beskidzie, malowany cerkiewny dach ... 

 

 

 

(w tonacji A-dur):

 

 

A                      D          E       A D E

A w Beskidzie rozzłocony buk,

A                      D       fis         h E

A w Beskidzie rozzłocony buk.

              D                  E                         A

Będę chodził Bukowiną z dłutem w ręku,

                      D                        A         

By w dziewczęcych twarzach uśmiech rzeźbić,                

D                           E

Niech nie płaczą już,

                  D                    E                          A  D E

Niech się cieszą po kapliczkach moich dróg.

 
        A  D              E                          A

Beskidzie, malowany cerkiewny dach,

             D                  Cis                              fis

Beskidzie, zapach miodu w bukowych pniach.

               D                           E                    A                          D

Tutaj wracam, gdy ruda jesień na przełęcze swój tobół niesie.

                  A                               D                       E

Słucham bicia dzwonów w przedwieczorny czas.

         A D               E                       A

Beskidzie, malowany wiatrami dom,

             D              Cis                        fis

Beskidzie, tutaj słowa inaczej brzmią,

                 D                          E                   A                             D

Kiedy krzyczę w jesienną ciszę, kiedy wiatrem szeleszczą liście,

               A                          D                    E

Kiedy wolność się tuli w ciepło moich rąk

                     D             E                    A D E

 Gdy, jak źrebak się tuli do mych rąk;

 

A w Beskidzie zamyślony czas
A w Beskidzie zamyślony czas
Będę chodził z nim poddaszem gór
By zerwanych marzeń struny
Przywiązywać niespokojnym dłoniom drzew
Niech mi grają na rozstajach moich dróg

 

Beskidzie, malowany cerkiewny dach ...

Andrzej Wierzbicki- Beskid (tonacja Gis-dur)
Beskid (tonacja A-dur)

Orkiestra św. Mikołaja - to jeden z zespołów, które „wymyśliły” folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez niektórych znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania lat dziewięćdziesiątych, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach. Muzykę „Orkiestry”, w odróżnieniu od innych popularnych zespołów tego nurtu, cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. „białego” śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty strunowe jak dutar czy cymbały. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim.

Orkiestra św. Mikołaja od lat plasuje się w czołówce polskich zespołów folkowych. Rozpoznawalną cechą kapeli jest akustyczne brzmienie i używanie wielu manier wokalnych, m.in. „białego śpiewu”. W swoich aranżacjach siedmioosobowa grupa stosuje instrumenty strunowe: dutar i cymbały, smyczkowe - mazanki, skandynawską nyckelharphę i cała gamę tradycyjnych instrumentów dętych. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim i tym inspiracjom pozostała wierna do dziś.
Najnowszy repertuar ma szczególnie rozbudowaną strukturę melodyczną. Jest to muzyka wielopłaszczyznowa - często muzycy snuja jednocześnie opowieści, które wchodzą w zaskakujące interakcje. Frazy nawiązują zarówno do tradycji muzycznych z różnych stron świata, jak i do muzyki współczesnej. Utwór stanowi kolaż, który jest tłem dla tematów piosenek. Czasami to tło oparte jest na transowych, unisonowych riffach, innym razem członkowie zespołu pozwalają instrumentom rozbiec się w różnych kierunkach i w bardzo samodzielny sposób je wypełnić.
Najnowsza płyta zespołu - „Nowa muzyka” (2007), wydana w przededniu dwudziestolecia istnienia zespołu, zawiera oparte w dużej mierze na riffach aranżacje polskiego folkloru. Riffy w sposób oczywisty nadają utworom potoczystości, wartkości, energii. Zespół działa w ramach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Orkiestra św. Mikołaja to nie tylko zespół muzyczny. W jej środowisku powstało wiele prekursorskich inicjatyw mających na celu animację i popularyzację muzyki folkowej:
  • Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” organizowany corocznie od 1991
  • Pismo Folkowe „Gadki z Chatki” – jedyny w Polsce, wydawany od 1996, dwumiesięcznik poświęcony muzyce folkowej wraz z jej kontekstem kulturowym
  • Spotkania Ludzi Gór – warsztaty artystyczne prowadzone w Bieszczadach w Jaworniku
  • projekty muzyczne – w ramach Orkiestry św. Mikołaja powstały, a potem usamodzielniły się zespoły: Się Gra, Jahiar Group, Odpust Zupełny, Orkiestra/Łem.
W 2005 Orkiestra św. Mikołaja otrzymała Honorową Nagrodę im. Oskara Kolberga za działalność popularyzatorską.

Dyskografia:
2012 - "Kraina Bojnów"
2010 - "Drugi koncert"
2007 - "Nowa Muzyka"- 2 CD ("Nowa Muzyka" i "Stara Muzyka")
2007 - "Lem - agination"
2007 - "Muzyka gór" - reedycja
2006 - "Huculskie Muzyki"
2004 - "O miłości przy grabieniu siana"
2002 - "Jeden koncert"
2000 - "Z dawna dawnego" - MC i CD
1998 - "Kraina Bojnów"- MC i CD
1996 - "Czas do domu"- MC i CD
1994 - "Z wysokiego pola"- MC

Strona internetowa: http://www.mikolaje.lublin.pl
 

Śpiewnik

Folder plików

 

Najnowsze piosenki

więcej
 
na górę